۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۵۹۲۷۳۲
جذب به قیمت تحریف و تأویل دین؛

یادداشت | کنکاشی بر مواضع حاشیه‌ساز یک روحانی

یادداشت | کنکاشی بر مواضع حاشیه‌ساز یک روحانی
تشییع یهودی می رویم ولی یهود دشمن ماست، این دو منافات ندارند. آن یهودی که به تشییع جنازه اش می رویم برای نرم کردن دلش نسبت به اسلام و جهت عمل به سیره اسلامی است.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، یک روحانی تجددگرا یا به قول برخی طرفدارانشان روشنفکر دینی که با سخنان و عملکرد متفاوت خود مورد توجه محافل مختلف و جوانان قرار گرفته، محل بحث و گفت‌وگو شده است. در این مجال به بازخوانی سخنان و مواضع و روش‌های تبلیغی پرداخته می‌شود.

یومنون ببعض و یکفرون ببعض

برخی سخنرانی‌ها و کلیپ‌های منتشر شده نشان می‌دهد این شیوه که برخی عقاید دینی را با هدف جذب مخاطب و جوانان بیان می دارند که این عقاید دینی بخش مکملی دارند. اما در این سخنرانی ها دیده شده بخش مکمل آن عقیده ی دینی یا انکار می شود و یا کمرنگ می شود!
 
بهشت را پر رنگ و جهنم رو کمرنگ، رحمت الهی را پر رنگ و عدالت الهی را کمرنگ می کند و از این دست مطالب در سخنرانی های امید آفرین ایشان زیاد دیده می‌شود.

برخی قائلند وی با این شیوه قصد دارد بدنه اجتماعی نزدیکان خود در طیف سیاسی اصلاح طلبان را توسعه دهد.

حال آنکه در اسلام خوف و رجا، عذاب و رحمت، کرامت و عدالت و... کنار هم آمده است و مکمل هم هستند تا موجب رشد اخلاق و تعادل شخصیت افراد بشود و جلوی فساد را بگیرد.

قطعا ترویج کرامت و رحمت الهی به تنهائی و بدون در نظر گرفتن دیگر صفات الهی موجب رشد فساد و بزهکاری و گناه در جامعه با امید به رحمت الهی می‌شود!! پس چه نیاز به این همه احکام بود! اگر رحمت الهی هست به دلیل مایوس نشدن انسان ها می باشد که پس از گناه ناامید نشده و به سمت خدا بازگردند ولی اگر در این بین تنها رحمت الهی را پر رنگ کنیم و بگوئیم چرا از عذاب الهی می گویید قطعا فرد فاسد تذکر و تلنگری نمی خورد و نیازی نمیبیند تا به سمت خدا بازگردد و قطعا افرادی هستند که آیات عذاب برای آن ها تلنگر می باشد و آنها را باز می گرداند.

این تعالیم اولیه دینی قطعا مورد نظر ایشان هم هست اما گمان می‌شود وقتی مقصد خدمت به جبهه اصلاحات باشد در این بین هرچه موجب خوشحالی و قرب به آن جبهه می شود را بیان می‌کنند!

مدافعان حرم را در کنار داعشی ها می گذارند و عملکردشان را در یک سخنرانی نقد می کنند با اینکه مدافعان حرم در مقابل تروریست ها هستند و مشغول دفاع.

تمام مراجع تقلید  قائلند موی مصنوعی زن  وقتی روی سر زن قرار می گیرد باید از نامحرم پوشیده شود. اما وقتی تئاتری در تهران برگزار می‌شود که زنها با موی مصنوعی در آن بازی میکنند این طلبه اولین فردی هست که در آنجا حضور پیدا میکند و با آن ها عکس یادگاری می گیرد.

در بسیاری از سخنرانی ها ایشان حق و باطل را باهم مخلوط میکند و نتایج باطلی اخذ میکند به عنوان نمونه دو کلیپ سخنرانی از ایشان که در کانالشان منتشر شده است را مورد نقد و تحلیل قرار میدهم و مقدمات استفاده شده در این کلیپ ها را جزء به جزء بررسی می کنم.

مسجد بالا دِه و مسجد پائین دِه!

جهت نتیجه گیری و بزرگنمائی اختلاف داخلی و قبیح بودنِ اختلاف، ایشان در مقدمه ی کلیپ تاکید میکند اینکه یکجا مسجدِ پایین ده و بالا ده بسازند را بیان می کند و می گوید ما مشغول جنگ با خودمان هستیم.
 
البته ساخت چنین مساجدی اگر به قصد تقابل باشد بله اشتباه است و باید این اشتباه اصلاح شود. ولی بسیاری از روستاها واقعا اینگونه نیستند یا در قدیم امکان دارد دعوایی بوده و دو مسجد وقف شده ولی نسل جدید آن دو مسجد باهم دعوا و تقابلی ندارند یا دو نفر در یک روستا نذر کرده اند مسجد بسازند، یکی پایین ده میسازد و یکی بالای ده، این دو به نذرشان عمل می کنند و الزاما نشانه ی اختلاف نیست بله اگر اختلاف باشد اشتباه بوده و باید اصلاح شود ولی اشتباه این سخنران معروف این است که از این مثال جزئی و ناقص میخواهد به یک حکم کلی برسد که مذهبی ها با هم دعوا دارند! که این مثال و چنین نتیجه گیری از این مثال قطعا غلط بوده، و اشتباه بزرگتر اینکه میگوید این کار از کشیدن کاریکاتور پیامبر بدتر است! که واقعا جای سوال است که ایشان چگونه به این اولویت بندی رسیده اند آیا واقعا با این ادله ی سست می شود چنین نتایجی گرفت و حکم های کلی داد؟

مرگ بر سعودی می‌گویید حج نروید؟

در قسمتی از سخنرانی می فرمایند اگر اینقدر سعودی ها بد هستند که میگویید خدا آل سعود را نابود کند چرا اینقدر حاجی به مکه می فرستید و این حاجی ها که مرگ بر آل سعود میگویند چرا به آنجا می روند؟
 
حال آنکه حج واجب شرعی بر مستطیع می باشد و بدون عذری که برای مرجع تقلید حجت باشد ترک آن بر مستطیع جایز نمی باشد. اینکه آل سعود خائن است و دعا کنیم تا نابود شود چه ربطی به حج نرفتن دارد؟ برای مثال شما میدانید رئیس یک بیمارستان ظالم می باشد ولی مریض می شوید مجبور هستید در همان بیمارستان بروید و تحت درمان دکتر قرار بگیرید. در عین حال دعا برا نابودی رئیس ظالم هم می کنید.

بله اگر رئیس ظالم بر روند سلامتی شما در آن بیمارستان بخواهد تاثیر منفی بگذار نمی‌روید. که در حج تشخیص این مورد که موجب نرفتن به حج می شود با مرجع تقلید می باشد.

اسامی فرزندان امیرالمومنین
 
در همین سخنرانی می گوید نام فرزندان امام علی علیه السلام نام خلفای اول و سوم بوده است و می خواهد از این دلیل بر وحدت و اشتباه رویکرد مذهبی ها استفاده کنند در عین حال ایشان با بیان این مطلب خواسته یا ناخواسته شبهه در ذهن مخاطب ایجاد میکند.

اما واقعیت این است اسامی در طول تاریخ و با قضاوت تاریخ عنوان خوب یا بد به خود میگیرند. مثلا یکنفر در ایران به نام آرش حاکم میشود که مشغول حکومت است، در زمان حکومت وی این اسم در ایران مرسوم میشود ولی در طول حکومت یا بعد از حکومت وی در گذر تاریخ و با قضاوت تاریخ عنوان ظالم  بر این شخص بار میشود. فرزندان امیرالمومنین علیه السلام قبل از آغاز حکومت این افراد معمولا چنین نام هایی را کسب کرده اند.یک نام تا قبحش علنی نشود قبیح نیست. نام یک منافق که به علت نفاقش ظلمش آشکار نیست تا ظلمش آشکار نشود قبیح نیست.

سکوت امیرالمومنین
 
در بخشی از سخنرانی ایشان اشاره می کند به ۲۳ سال سکوت امیرالمومنین بدون اینکه مقدمه و واقعیت آغاز این سکوت و دلیلش را ذکر نماید. بله امام علی علیه السلام مجبور شدند تا ۲۳ سال سکوت کنند ولی دلیلش چه بود؟

حضرت سه بار با حضرت زهرا سلام الله علیها رفتند و درب خانه ی تک تک انصار و مهاجرین را زدند و غدیر را یادآوری کردند.

چهل نفر که میگفتند ما می آییم حقتان را بگیرید حضرت میگفتند فردا به میدان بی آیید و با آن ها قرار می گذاشتند ولی فقط ۵ نفر می آمدند! سه بار این قضیه تکرار شد، حضرت ۴۰ نفر یار نداشتند تا قیام کنند والا قیام میکردند.

پیامبر و تشییع جنازه یهودی
 
در بخشی از این سخنرانی بیان میکند پیامبر اکرم ص به تشییع جنازه یهودی میرفت حال عده ای می گویند قرآن گفته یهود دشمن شماست و با یهودیان دشمنی می کنند.

این هم یک مغالطه ی آشکار است، بله تشییع یهودی می رویم ولی یهود دشمن ماست، این دو منافات ندارند. آن یهودی که به تشییع جنازه اش می رویم برای نرم کردن دلش نسبت به اسلام و جهت عمل به سیره اسلامی است و آن یهودی که قرآن می گوید دشمنتان است برخی سران یهودی اند که قصد دارند نیل تا فرات را تصرف کنند و خودشان را نژاد برتر میدانند.

چرا با مسیحی ها مهربان نیستید!
 
سپس مطرح می کنند چرا با مسیحی ها مهربان نیستید حال آن که واقعا چه کسی با مسیحی ها مهربان نیست؟ از وقتی که مقام معظم رهبری به عنوان الگوی ما و تمام شیعیان  و مسلمین روز کریسمس به بازدید خانواده شهدای مسیحی میروند این رابطه بهتر هم شده است. در خاطرات حضرت آقا آمده است یکبار محافظ یا یکی از همراهان مقام معظم رهبری در خانه خانواده مسیحی چیزی نخورد، ایشان عصبانی شد و گفت اگر بنظرتان مال اینها مشکل دارد همراه من نیایید! ولی وقتی می آیید این بی احترامی را انجام ندهید که چیزی نخورید. ایشان  به عنوان الگوی شیعیان سال‌هاست با عملکرد خود رابطه شیعیان و مسلمانان را با مسیحیان تعمیق بخشیده اند. اما سخن این سید اصلاح طلب و طریق بیانش مُهر تاییدی میزند بر سخنان مخالفان ایران اسلامی که مشغول القاء اینکه در ایران به اقلیت ها ظلم می شود، هستند.

فحش دادن
 
در بخشی دیگر می فرمایند این چه مذهبی ست که فحش در آن ثواب دارد و قائلید امام زمان به مجلس فحش شما می آید!
 
بله! فحش دادن ثواب ندارد و احادیث بسیاری در مذمت فحاشی داریم. اینکه حرکت یک گروهک انحرافی و کوچک صادق شیرازی را کلی بیان میکنید قطعا ظلم به شیعه است.

جلسه فحاشی طیف کوچک شیرازی ، اسلام و تشیع و عقاید شیعه نیست! این جنبه، که عده کمی این انحراف را دارند را نمیگوئید تا با همین مقدمات باطل نتیجه مد نظر طرفداران بیان شود؟

قشنگ حرف بزنید
 
آیه ای را می خوانند که توصیه به درست و قشنگ حرف زدن میکند و از آن نتیجه میگیرد مسلمین بد دهان بوده اند یا حداقل از بیانشان در کلیپ منتشر شده توسط کانال ایشان چنین برداشت میشود. اینکه قرآن میگوید خوب و قشنگ حرف بزنید چه ارتباطی به بد حرف زدن مسلمانان دارد؟ شاید دلیل نزول آیه این بوده که مسلمانی یا چند مسلمان بد حرف میزده اند یا تذکری بود و هنوزی مصداق خارجی نداشته است. این حکم های کلی قطعا اشتباه است. چه اصراری است که برای نقد عده ای مسلمان مکررا مسلمانان و مذهبی ها را بطور کلی محکوم کنیم؟ جذب جوانان طیف خاص را به چه قیمت انجام میدهید؟

مهربانی با دولت ها
 
در قسمت پایانی این کلیپ که تمام سخنان وی مقدمه ای برای این نتیجه گیری بود بیان میدارند اگر کسی به پیامبر بدی میکرد ایشان با خوبی پاسخ میدادند حال چرا ما وقتی یک حکومت به ما بدی میکند و علیه ما حرف میزند با خوبی با او برخورد نمیکنیم!

قطعا این سخنرانِ اصلاحات می دانند بحث فردی و حکومتی را باهم قیاس کنند شیوه باطلی است و مورد قبول عقلا و متشرعین نیست. 

بله کسی به بنده بدی کند به او خوبی میکنم ولی حکومتی که به حکومت من ظلم کند و ظالمانه برخورد کند و عزت مملکت و استقلال مملکت را زیر سوال ببرد، به عنوان حاکمِ مردم حق ندارم مسامحه کنم. همان پیامبری که جواب بدی را با خوبی می داد وقتی حکومتی به حکومت اسلامی تعرض می کرد مقابلشان سکوت نمی‌کرد.
 
تصور می شود تمام این سخنرانی از آن مواردی است که وی می خواهد سازشگری دوستان خود در دولت را توجیه نماید.

موارد فوق نقدی بر یک کلیپ ۱۱ دقیقه ای می باشد که توسط کانال این روحانی پرحاشیه منتشر شده است.

در یک کلیپ ۴ دقیقه ای دیگر که در کانال خود منتشر کرده اند یک دقیقه اول درباره داعش سخنان درستی را بیان می کنند، ولی نمی دانم چطور آن را وصل می کنند به حسادت و حسادت را وصل به مبارزه با اشرافیت می کنند و می گویند ریشه مبارزه ما با اشرافیت حسادت است! که چون خودمان نداریم، نمی توانم دارا بودن یک مسئول از راه حلال را ببینیم!

از تخصص های وی همین است که همه مسائلِ بی ربطی و برخی مقدمات صحیحشان را وصل به یک ادعای باطل میکنند.

کسی که مسئولیت دارد در حکومت اسلامی، حتی از راه حلال حق اشرافیت و مانور تجملات ندارد. امیدوارم وی قصد توجیه اشرافیت رفقای سیاسی شان را نداشته باشند.

بله اشرافیت از طریق حرام باشد که قطعا اشتباه است و قوه قضائیه باید ورود کند؛ ولی از راه حلال هم مانور اشرافیت برای مسئول در حکومت اسلامی اشتباه است، که سخنان صریح ائمه اطهار و امامین انقلاب به این موضوع مکررا اشاره میکند و صراحتا مسئولین را از تجمل گرائی و اشرافیت نهی می کنند.

این مسئول بخواهد از راه حلال تجمل گرائی کند باید مسئولیت در حکومت اسلامی نگیرد؛ هرچند این فرد مسئول هم نباشد تجمل گرائی او خالی از اشکال نیست؛ ولی مسئول باشد ابدا حق اشرافی گری ندارد.

بعد که این سخنران می‌بیند مبارزه با اشرافی گری دستور صریح دین است و  می خواهد منکر آن نشود و اشرافی ها و تجمل گراها در حاشیه امن باشند مردم را به راه های بلند مدت برای مبارزه با اشرافیت، مثل اصلاح نظام اموزشی دعوت می کنند.

جای تعجب است که صراحتا مبارزه با اشرافیت که دستور صریح ائمه اطهار(ع) و امامین انقلاب است را ریشه اش را حسادت معرفی می کنند با اینکه دستور صریح دین است. بله اگر ریشه اش حسادت باشد اشتباه است. ولی شما که از دل ملت خبر ندارید اجمالا بگویید مبارزه با اشرافیت بکنید و حسادت هم نکنید اگر واقعا دغدغه شما دین و مبارزه با اعمال ضد اخلاقی است!/918/ی702/س
 
مهدی قیاسی
مهدی قیاسی
ارسال نظرات